Placeringsort:
Stockholm


Sista ansökningsdag: 2019-02-10

BRAND MANAGER, SWATCH

The Swatch Group (Nordic) AB är ett helägt dotterbolag till schweiziska The Swatch Group Ltd - världens största tillverkare av ur samt tillhörande tidmätningsutrustning och annan mikroelektronik. Välkända varumärken som marknadsförs i Norden är b.l.a. Omega, Rado, Longines, Tissot, Certina, Calvin Klein, Swatch, Flik Flak m.fl.

Centrala funktioner såsom reservdelslager och administration, ekonomi, IT samt HR är centraliserat till Stockholm, medan försäljning och service är decentraliserade till respektive försäljningskontor som idag finns i Stockholm, Oslo, Köpenhamn samt Helsingfors. Vi är totalt ca 110 anställda i Norden, globalt är vi ca 36.000 anställda.

Vi söker dig som

- Är en nytänkande och strategisk doer och kan sätta dina egna rutiner.
- Är affärsorienterad och en stark förhandlare.
- Har omfattande erfarenhet från arbete med accessoarer/mode/lifestyle i ledande position och från ett 360° arbetssätt.
- Talar engelska flytande.

Det är meriterande om

- Du har bra kompetens inom excel och gärna SAP.
- Du har erfarenhet från att ha arbetat i en matrisorganisation.

Arbetsbeskrivning

Försäljning och detaljhandel

- Utveckla försäljnings- och verksamhetsstrategier för att maximera tillväxtpotentialen för varumärkets detaljhandel och wholesale.
- Utbildningsstöd till personal i detaljhandeln och wholesale.
- Ansvara för budget, resultat och prospekthantering.
- Identifiera lämpliga produktsortiment och distributionskanaler för marknaden, i enlighet med direktiv från Swatch HK.
- Indirekt ansvar för försäljning och verksamheten i detaljhandeln samt direkt ansvar för skyltning, merchandise.
- Identifiera nya affärsmöjligheter för detaljhandeln för nya butiker över marknaden enligt direktiv från Swatch HK.
- Samordna och förbereda affärsplaner.
- Upprätthålla goda affärsrelationer med Swatchs kunder.
- Omvärldsanalys och identifiera utmaningar och tillväxtmöjligheter för varumärket.

Marknadsföring, PR, Retail Design:

- Ansvara för framtagandet av och genomförandet av en marknadsplan.
- Lokalanpassning av kampanjer, evenemang, och försäljningsaktiviteter för att öka försäljningen.
- Att stärka varumärket och upprätthålla varumärkets identitet.
- Sätta marknadsföringsbudget för avdelningen och ansvara för att denna hålls i linje med de riktlinjer Swatch Group har för landet.

Ekonomi, ledarskap:

- Ansvara för budget, balans och resultaträkning, i samråd med controller.
- Rapportera avvikelser inom ansvarsområdet till Brand HK / Country Manager.
- Upprätthålla en SWATCH-anda inom den lokala organisationen.
- Utvärdera teamets resultat och prestation samt ge feedback.

Placering och ansökan

Tjänsten utgår från Swatch kontor på Kungsholmen, Stockholm. I tjänsten ingår resande, i snitt en dag i veckan främst inom Norden.

I denna rekrytering samarbetar vi med Modeverket. Ansökningar behandlas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Skicka därför din ansökan så snart som möjligt. För mer information vänligen kontakta ansvarig rekryterare Johan Bertills (johan@modeverket.se).

Välkommen med din ansökan!